Press


  

 

  

Fotograf: Karin Alfredsson.

 

Uppsala Nya tidning 4/12 2016

OD:s Caprice blev en sång- och dansfest av högsta klass!
De tre hemliga gästartisterna var Jeanette Köhn, Rennie Mirro och Karl Dyall.
Jeanette Köhn som sagolikt vackert sjöng Purcells Music for a While.
Gästerna bjöd på en högklassig show med massor av sång, dans och upptåg på den stora scenen. Karl Dyalls hemliga dröm att få sjunga SweDanes repertoar uppfylldes genom tillmötesgående från de båda andra gästerna och Jeanette Köhn visade i några av den klassiska trions hits både sitt stora röstomfång och sin dansanta förmåga.

…Sedan tog gästartisterna tillbaka showen och levererade ett lustfyllt och dansant potpourri på amerikanska musikalhits med kören passande utstyrd i glittrande hattar eller västar och med en kompande korist på ukulele. En mycket publiktillvänd Caprice!

 

Östgöta Correspondenten 18/4 2016. Betyg 4. 

Norrköpings Symfoniorkester, dirigent Michael Francis. Haydns Skapelsen. Sångsolister Jeanette Köhn, Johan Christensson och Jakob Högström. 17/4 De Geerhallen, samt 18/4 i Linköpings Domkyrka.

Arian om växternas ljuvlighet som sopranen Jeanette Köhn sjöng så betagande att den blev en av höjdpunkterna!

Särskilt glädjande var det att konstatera hur bra solisterna klingade när de sjöng tillsammans – något som i sanning inte är självklart med solistiska röster.

Gunnar Ekermo

 

Rendsburger Tagespost, 30/11 2015

New eyes on Baroque

Det var en kväll för stilla eftertanke, med ädla klanger från scenen. Målande, animerade improvisationer som till exempel Eva Kruses bas-solo och det geniala samspelet i ensemblen med solosång av Jeanette Köhn.
Dessutom en lektion i hur man kan göra vördnads- och meningsfull musik som berör och samtidigt ger lugn.
Allt sammantaget, det bästa tänkbara sättet att gå in i Adventstiden.

 

Norrbottens-Kuriren 16/11 2015

New Eyes on Baroque

Jag fick faktiskt new ears for the baroque-barockmusik på detta nya sätt var alltigenom njutningsfullt. Barock repertoaren vimlar av vackra melodier, vilka alla förvaltades perfekt av sopranen Jeanette Köhn, som hela tiden framträdde med en självklar avspändhet, en fröjd att lyssna till och se på.

Denna kväll skall jag minnas med förblivande glädje!
Börje Ekström

Norrbottens-Kuriren 16/11 2015

New eyes on Baroque

Barockt bra!
Hela kvällen är som en meditativ bomullsfilt som lägger sig runt dig och värmer upp hela den gråkalla höstkroppen. En stor del av njutningen ligger i spel-, och sång-skickligheten.
Alla är ekvilibrister på sina respektive instrument som hörs i flera storartade soloinsatser under kvällens lopp. Jeanette Köhn besitter en sopranstämma som är så där vacker att man bara smäter.
Något som går som en röd tråd kvällen igenom är de oerhört vackra arrangemangen och varierade instrumenteringen som gör att dessa eviga klanger får nytt liv.
Lyssna bara på Jonas Knutssons förföriska saxofonspel i extranumret, Bachs, Jesu bleibet meine freude. Saligt är bara förnamnet. En perfekt avslutning på en barockt bra kväll.
Johan  E. Skoglund

 

Sunday times dec. 2014
It’s rare to find melodies by the composer John Rutter rubbing shoulders with George Michael, while Jeanette Köhn’s vocals on ”Maria durch ein Dornwald ging” are heart-stoppingly pure.

AIRMTM, the Arts desk.com 4 stars Dec. 2014.
For all the elegance and beauty of soprano Jeanette Köhn’s version of the traditional German carol ”Maria durch win Dornwald ging”.

LIRA, dec. 2104

Hela skivan andas, som så ofta med det här gänget, innerlighet och utsökt musikalitet. Det är bara att konstatera,det här gänget har hittat en gyllene formel för julmusik. Mysigt och värmande som en välsmakande glögg.

Der Stern, 2012
”Funkeln wie der Sternenhimmel einer nordischen Winternacht” lobte der STERN deren Aussergewöhnliche Atmosphäre.

”Skivan gnistrar som stjärnhimlen en nordisk vinternatt, lovade tidningen der stern, en exceptionell atmosfär. (Christmas with my friends I)

 

Stuttgarter Zeitung, januari 2012, Poulencs Gloria i BeethovenSaal, Stuttgart.
The Swedish soprano, Jeanette Köhn sings the ”Dominus Deus” in exalted oboe-like lucidity and that plea for mercy, ”Misere Nobis” is soaring in chromatic splendour. A wonderfully clear and differentiated vocal performance that ennobles Poulenc`s expressive rhetoric.

Stuttgarter Nachrichten, januari 2012, Poulencs Gloria i BeethovenSaal, Stuttgart.

The Chantry of Gächingen and particularly Jeanette Köhn, the soprano soloist impressed with their pristine sounds. The soprano has to rise repeatedly to challenging elevations and achieve the balancing act between presence and ethereal soaring. For this Jeanette Köhn has the perfect voice, yielding and joining the unison discreetly only to let go and completely release her voice at higher tonalities.

 

Idel lovord för skivan Jeanette Köhn and Swedish Radio Choir

”New eyes on Baroque” i Sverige, Tyskland som i England.

Jazzwise (UK) februari 2014

Jeanette Köhn’s underbart naturliga och uttrycksfulla sopranstämma smälter vackert samman med Radiokören under ledning av Gustaf Sjökvist.

Med känslosam timbre spelar Nils Landgren trombon och Johan Norberg gitarr.

En enastående vokal prestation framförd av Jeanette Köhn.

Stereo (D) december 2013 4 Stjärnor

Jeanette Köhns varma, naturliga sopran binder underbart samman med Jonas Knutssons lyriska saxofonspel och Nils Landgrens trombons mjuka timbre.

Bonner Generalanzeiger (D) 6/12 2013

Jeanette Köhn musicerar följsamt och med lätthet med Landgrens trombonspel och Norbergs mjuka gitarrtoner.

CD-Tips: NR 1. RTV, Medianews, (D) december 2013

Tysklands Tv och Radiotidning, satte skivan som nummer 1 på sin lista av skivor att köpa till jul.

”Skivan är underbar!”

DN 30/1 2013 om New Eyes on Baroque:

”En kammarmusikalisk sensibilitet bortom genre gränserna.”

Betyg 5 i SvD 6/2 2103:

”Jeanette Köhns varma och lyriska sopran kan påminna om Victoria de los Angeles.”

CD-revyn i P2 gav 4 Radioapparater. 17/2 2013. (Camilla Lundberg, Evabritt Selén)

 NWT, Nya Wermlands tidningen januari 2013:

Betyg 5

Skön bladning av två världar.

”trots att det bara är januari tar jag mig friheten att säga att det här är en av årets bästa plattor.”

Östgöta Correspondenten 7/2 2013:

”Redan efter ett par lyssningar är jag fast… Jeanette Köhn sjunger så överjordiskt vackert.”

Länstidningen Z, Jämtland: 2013

”Det är himmelskt vackert alltsammans!”

Hallands Nyheter 6/2 2013

Ett lyckokast är skivan New eyes on Baroque.

Det är svidande vackert många gånger när Bachs ”Jesus bleibet meine Freude”, ”Air”, ”Wachet auf”, och ”Bist Du bei mir” så känsligt förs in i jazzens värld.

”New eyes on Baroque” är gjord med kompetens och smakfullhet.

Orkester journalen, augusti 2013

De behandlar de gamla mästarna med stor respekt.

Här finns inga stilbrott utan mera ett stort musikantskap.

Över det hela svävar Jeanette Köhns underbart vackra sopranstämma.

Händels Lascia ch’io pianga tillhör den klassiska musikens verkliga pärlor, Jeanette Köhns version är helt oemotståndlig.

Här möts två egentligen musikaliskt skilda världar på ett mycket konstnärligt och snillrikt sätt.

 

Dagens Nyheter feb. 2008

Här är Jeanette Köhn absolut glänsande i kraft och skönhet.

En svensk Markuspassion,  Fredrik Sixten, (Caprice).